About

מועדים לשמחה – חגי תשרי בעין המצלמה

אוצרת: רויטל חובב

בחודש תשרי חוגגים כמה חגים ובראשם ראש השנה, יום כיפור וסוכות. התצלומים המוצגים כאן מתארים טקסים ומנהגים של מועדי תשרי כפי שנחוגו בקהילות שונות בעולם. מהם שצולמו לפני שנים רבות והם עדות ומזכרת מן העבר ומהם שמתעדים את מנהגי החג בימינו כפי שנתפסו בעדשת מצלמתם של אמני צילום עכשוויים. כך למשל, אפשר לראות בתצוגה תיעוד יוצא־דופן של טקס "תשליך", שהתקיים באוקראינה בתחילת המאה ה־ 20 לצד קיומו שם עד היום בקרב חסידי ברסלב. הטקס נערך ביום א' של ראש השנה והוא מיוחס לפסוק "ותשליך במצולות ים כל חטאתם" (מיכה ז: יט). טקסים אחרים שתיעודם נדיר הם לדוגמה "תפילת הגשם" בהשתתפות המון עם במוגדור שבמרוקו ותצלומי חג שמחת תורה בבתי־כנסת בתימן ובלוב של קהילות יהודיות שכבר אינן שם.

אלא אם צוין אחרת, כל התצלומים הם מארכיון התצלומים שבמרכז המידע לאמנות ותרבות יהודית ע"ש אן ואיזידור פאלק, מוזיאון ישראל, ירושלים.

חג האסיף והמים בקיבוץ רמת יוחנן

מאז 1961 ומדי שנה חוגגים בקיבוץ רמת יוחנן שבעמק זבולון את "חג האסיף והמים" בחג הסוכות. לכבודו יצרה חברת הקיבוץ ויוצרת המחולות לאה ברגשטיין מחול מיוחד לצלילי שיריו של המשורר והמלחין מתתיהו שלם, חבר הקיבוץ אף הוא. המחולות והשירה מושפעים מחגיגות שמחת בית השואבה שנערכו בבית־המקדש בחג הסוכות ובעיקר מטקס "ניסוך המים". הם מציגים את איסוף היבול החקלאי של הקיבוץ, את חילופי העונות החקלאיות ואת הציפייה לשנת גשמים ברוכה. בסרט נראות החגיגות שנחוגו בקיבוץ מאז שנות ה־ 60 ועד ימינו יחד עם יצירתם של ברגשטיין ושלם בשינויים קלים, פרי מגמות הזמן.

 

פתיחה: 24.7.24